Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser och för att analysera vår trafik. Integritetspolicy Cookiepolicy

Huvudkontor PSA Peugeot Citroen i Paris

Peugeot: Passion och prestanda i rörelse


PSA Peugeot Citroën SA är en fransk biltillverkare med huvudkontor i Paris, Frankrike. 2021 gick Peugeot samman med Fiat Chrysler Automobiles för att bilda ett nytt företag kallat Stellantis, med huvudkontor i London, Storbritannien.

Peugeots historia.


Familjen Peugeot

Peugeot grundades 1810 av Jean-Pierre Peugeot, en medlem av familjen Peugeot, som till en början startade ett familjeföretag som tillverkade sågar, fjädrar och andra metallvaror i staden Hérimoncourt i östra Frankrike. I början av 1800-talet började Jean-Pierres son, Jean-Pierre II, utforska nya marknader för företagets produkter. 1830 började familjen Peugeot tillverka kaffekvarnar, som blev mycket populära och framgångsrika. Kaffekvarnarnas framgångar ledde till familjens expansion till andra konsumtionsvaror, inklusive cyklar.

Armand Peugeot designade den första Peugeot-bilen
Peugeot typ 1

Första Peugeot-bilen - Typ 1

Den första Peugeot-bilen var Peugeot Type 1, som tillverkades 1891. Peugeot Type 1 var ett trehjuligt ångdrivet fordon som kunde nå en topphastighet på 15 kilometer i timmen. Den designades och byggdes av Armand Peugeot, som var Peugeots grundare. Efter framgångarna med Peugeot Type 1 började företaget tillverka fyrhjuliga bensindrivna bilar, med början i Peugeot Type 2 1892. Peugeot Type 2 drevs av en tvåcylindrig motor och kunde nå en topphastighet på 20 kilometer i timmen.

Peugeot och första världskriget

Under första världskriget var Peugeot en av de största leverantörerna av fordon och militär utrustning till den franska armén. Företaget producerade en rad fordon för militär användning, inklusive bilar, lastbilar och motorcyklar, och utvecklade också ny teknik för att stödja krigsinsatsen. Till exempel designade och byggde Peugeot en ny typ av maskingevär som användes av franska soldater under kriget. Efter krigets slut återupptog Peugeot den civila produktionen och fortsatte att växa som en ledande biltillverkare. Erfarenheterna under kriget bidrog till att stärka företagets ingenjörs- och tillverkningskapacitet, vilket gjorde det möjligt för det att bli en stor aktör inom den globala fordonsindustrin under de kommande åren.

Peugeot pansarbil för franska armén
Peugeot 201 1929

Peugeot efter första världskriget

Efter första världskriget återupptog Peugeot sin produktion av civila bilar och introducerade flera nya modeller, inklusive Peugeot 201 och Peugeot 301, som var populära bland konsumenterna och hjälpte till att etablera varumärket som ledande på den europeiska bilmarknaden. Under denna period fortsatte Peugeot också att utveckla ny teknik och tekniska innovationer. Till exempel, 1929, introducerade företaget den första dieseldrivna bilen, Peugeot 201 D, som var känd för sin bränsleeffektivitet och tillförlitlighet. Peugeot utökade också sin verksamhet utanför Frankrike under denna period och etablerade dotterbolag och tillverkningsanläggningar i andra delar av Europa, såväl som i Afrika och Sydamerika.

Peugeot på 1930-talet

1930-talets företag fortsatte att utöka sitt utbud av fordon och utveckla ny teknik. Under detta decennium producerade Peugeot flera populära modeller som hjälpte till att etablera varumärket som en ledande biltillverkare. En av de mest anmärkningsvärda Peugeot-modellerna på 1930-talet var Peugeot 402, som först introducerades 1935. Peugeot 402 var en mellanstor bil som fanns tillgänglig i en rad olika karosser, inklusive sedan, coupé och cabriolet. En annan viktig modell som introducerades under detta decennium var Peugeot 202, som lanserades 1938. Peugeot 202 var en kompakt bil som designades för att vara prisvärd och bränslesnål. Peugeot fortsatte också att tillverka en rad kommersiella fordon och motorcyklar under 1930-talet.

Peugeot 402 1936
Peugeot DMA lastbil 1941

Peugeot och andra världskriget

Under andra världskriget omvandlades Peugeots fabriker i Frankrike återigen för att tillverka militär utrustning för de tyska ockupationsstyrkorna. Företaget tvingades tillverka fordon och andra maskiner för den tyska armén, inklusive lastbilar och stridsvagnar. Tillverkningen av civila fordon minskade avsevärt på grund av resursbegränsningar och störningar i försörjningskedjan. Trots dessa utmaningar lyckades Peugeot överleva kriget och återuppta den civila produktionen efter Frankrikes befrielse 1944. Företaget stod dock inför betydande utmaningar under efterkrigstiden, då den franska ekonomin kämpade för att återhämta sig från krigets förödelse.

Peugeot efter andra världskriget

Efter andra världskriget stod Peugeot inför betydande utmaningar när de arbetade för att återuppbygga sin tillverkningskapacitet. Företaget lyckades dock överleva och frodas under efterkrigstiden, introducerade flera nya modeller och utökade sin verksamhet runt om i världen. En av de viktigaste Peugeot-modellerna som introducerades under efterkrigstiden var Peugeot 203, som lanserades första gången 1948. Peugeot 203 var en bil i mellanstorlek som var populär bland konsumenterna för sin eleganta design och avancerade tekniska funktioner, som t.ex. som hydrauliska bromsar och oberoende fjädring. Modellen blev en kommersiell framgång och bidrog till att etablera varumärket som en stor aktör på den europeiska fordonsmarknaden.

Peugeot 203 lanserades 1948
Peugeot e-208

Peugeot idag

Under åren som följde fortsatte Peugeot att expandera sin verksamhet runt om i världen och etablerade dotterbolag och tillverkningsanläggningar i Asien, Afrika och Sydamerika. Företaget introducerade också flera nya modeller, inklusive Peugeot 403 1955 och Peugeot 404 1960, som var populära bland konsumenterna och bidrog till att ytterligare etablera varumärkets rykte för kvalitet och innovation. Peugeot spelade också en nyckelroll i utvecklingen av den europeiska bilindustrin under denna period, och hjälpte till att etablera Europeiska ekonomiska gemenskapen och arbetade för att standardisera tillverknings- och säkerhetsbestämmelser över hela kontinenten. Idag är Peugeot ett ledande globalt bilmärke med en stark närvaro i Europa och runt om i världen. Företaget fortsätter att förnya och utveckla ny teknik, med fokus på el- och hybridfordon, eftersom det ser ut att positionera sig som en ledare i övergången till hållbar mobilitet.

Citroen förvärv och PSA Group

1976 förvärvade Peugeot Citroën för att bilda PSA Peugeot Citroën, som senare blev Groupe PSA. Sammanslagningen var en viktig händelse i båda företagens historia, eftersom den skapade en av de största biltillverkarna i Europa och etablerade Peugeot som en stor aktör inom den globala bilindustrin. Sammanslagningen gjorde att Peugeot kunde dra nytta av Citroëns expertis inom innovativ teknik och avancerade fjädringssystem, samtidigt som Citroën fick tillgång till Peugeots tillverkningskapacitet och ekonomiska resurser. De två företagen fortsatte att verka som separata varumärken under PSA Peugeot Citroën-paraplyet, där varje varumärke behöll sin egen distinkta identitet och produktlinjer.

PSA-gruppen
Opels vd Michael Lohscheller och PSA Groups vd Carlos Tavares

Opel och Vauxhall förvärv från General Motors

2017 förvärvade Groupe PSA, som äger varumärkena Peugeot, Citroen och DS, Opel och Vauxhall från General Motors för 2,2 miljarder euro. Förvärvet gjorde Groupe PSA till den näst största biltillverkaren i Europa, efter bara Volkswagen. Som en del av förvärvet döpte Groupe PSA om sig själv till Stellantis 2021. Opel och Vauxhall fortsätter att verka som dotterbolag till Stellantis.

Peugeots logotyp evolution

Peugeots logotyp har utvecklats under åren. Här är en kort översikt över dess utveckling:
1847: Den första Peugeot-logotypen hade ett lejon som stod på en pil, med bokstäverna "P" och "S" på vardera sidan av pilen.
1858: Den andra Peugeot-logotypen hade ett mer stiliserat lejon som stod på en pil, med bokstäverna "P" och "L" på vardera sidan av pilen. Lejonet var tänkt att symbolisera egenskaperna styrka, flexibilitet och snabbhet.
1875: Den tredje Peugeot-logotypen hade ett lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "S" under.
1948: Den fjärde Peugeot-logotypen hade ett mer detaljerat lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "E" under.
1955: Den femte Peugeot-logotypen hade ett mer strömlinjeformat lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "E" under. Denna logotyp designades av den berömda bildesignern Flaminio Bertoni.
1976: Den sjätte Peugeot-logotypen hade ett stiliserat lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "E" på vardera sidan om det.
1998: Den sjunde Peugeot-logotypen hade ett mer tredimensionellt lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "E" under.
2010: Den åttonde Peugeot-logotypen har ett mer stiliserat lejonhuvud, med bokstäverna "P" och "E" på vardera sidan om det. Logotypen är tänkt att förmedla värderingarna innovation, excellens och känslor.
2021: Den nya Peugeot-logotypen har en mer minimalistisk och modern design, med ett djärvt och strömlinjeformat lejonhuvud som mittpunkten. Bokstäverna "PEUGEOT" dyker upp under lejonhuvudet i all-caps, med ett nytt typsnitt som är mer modernt och elegant. Logotypen har ett monokromatiskt utseende, med svart bakgrund och silver lejonhuvud och bokstäver.
Varje upprepning av logotypen har speglat de föränderliga tiderna och den framväxande identiteten för Peugeot-varumärket.

Alla Peugeots logotyper

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot - Recensioner

Recensioner
- 0 / 0 Recensioner
Lägg till recension
- Betygsätt - 0