Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser och för att analysera vår trafik. Integritetspolicy Cookiepolicy

Huvudkvarteret Toyota

Toyota: Driv innovation, inspirerande förtroende


Toyota Motor Corporation är det största bilföretaget i Japan. Det är huvuddelen av det börsnoterade bolaget Toyota Group. Företagets huvudkontor ligger i Toyota, Aichi Prefecture, Japan.

Toyotas historia.


Hur kom märket Toyota till?

Toyotas historia började 1924, när en japansk entreprenör, Sakichi Toyoda, uppfann en automatisk vävstol som stoppade sig själv om det var problem med trådbrott. Tillverkningen av verktygsmaskiner etablerades i en liten egen verkstad, företaget hette Toyoda Automatic Loom Works. 1929 såldes vävpatentet till ett brittiskt företag och kapitalet från försäljningen av patentet investerades i bilindustrin. Samma år reste Kiichiro Toyoda, son till Sakichi Toyoda, till Europa och USA för att studera bilaffärer och biltillverkning. Och redan 1930 började han utveckla sina egna bilar med bensinmotor. Inom företaget skapades en ny avdelning där Kiichiro Toyoda blev direktör. Och senare, 1937, grundades ett separat biltillverkningsföretag, Toyota Motor Co. Så här föddes den Toyota vi känner idag.

Kiiiro Toyoda
Den första bilen Toyota A1 1935

Den första Toyota-bilen.

1934 släppte Toyota sin första bensinmotor, Model A, som installerades 1935 på den första Toyota A1-bilen och sedan på G1-lastbilen. Och tillverkningen av den andra Toyota AA- modellen började nästa 1936. De första Toyota-modellerna liknade amerikanska modeller från Dodge och Chevrolet. Efter det förbjöd de japanska myndigheterna import av amerikanska bilar, vilket bidrog till den framgångsrika försäljningen av Toyota-bilar.

Toyota och andra världskriget.

Under andra världskriget stoppade Toyota nästan helt produktionen av civila bilar och gick över till produktion av utrustning för den japanska kejserliga armén. Toyota tillverkade pansarfordon, amfibiska terrängfordon, men produktionen av militära lastbilar för arméns och flottans behov var en prioritet. Men på grund av en akut brist på råvaror och komponenter var det nödvändigt att producera utrustning i grundkonfigurationen, vilket sparade på allt, till exempel tillverkade Toyota lastbilar med en strålkastare.

Toyota KC lastbil med en strålkastare 1942
Japanernas kapitulation 1945

Toyota efter andra världskriget.

Toyotas fabriker skadades svårt av allierade bombräder under andra världskriget. Dessutom, efter överlämnandet av Japan den 14 augusti 1945, förbjöd de USA-ledda ockupationsstyrkorna tillverkning av personbilar i Japan. Men tillverkning av lastbilar för restaurering av infrastruktur var tillåten. Ett kontrakt tecknades också med Toyota för reparation av amerikansk militär utrustning. Men 1947, med början av det kalla kriget mellan USA och Sovjetunionen, hade Amerikas prioriteringar ändrats mot att skaffa sig en allierad i Japan snarare än straff.

Den första efterkrigstidens Toyota-bil.

1947 lanserade Toyota den första efterkrigsbilen , SA-modellen. Och redan 1949 hävdes alla restriktioner för tillverkning av personbilar i Japan. I början av 1950-talet kom Toyota ur krisen, men var tvungen att stänga några fabriker och säga upp arbetare. När Koreakriget började fick Toyota en order på 1 000 lastbilar från den amerikanska armén. Och denna order bidrog till att förbättra företagets prestanda.

Den första efterkrigsbilen Toyota SA 1947
Grundläggande principer för Toyota Way

Ledningsfilosofi - Toyotas sätt.

1950 gjorde Toyota-chefer, inklusive Kiichiros kusin Eiji Toyoda, en resa till USA, där de fick utbildning från Ford Motor Company och observerade arbetet från dussintals amerikanska tillverkare. Kunskapen de fick under resan ledde till Toyota Way, Toyotas ledningsfilosofi och produktionssystem, som är baserat på lean manufacturing, vilket gjorde företaget till en ledare inom bilindustrin.

Historien om Toyotas logotyp.

Historien om Toyotas logotyp börjar 1937. Den första Toyota-logotypen är en röd Toyoda-bokstäver i en rektangel placerad inuti en oktagon som liknar en diamant. 1949 fick Toyota en ny logotyp, rund och röd, med en vit linje. Inuti är efternamnet på grundaren av Toyota på japanska. Från 1958 till 1989, helt enkelt inskriptionen Toyota, bara teckensnitt och färg ändras. År 1989 läggs en välbekant grafisk symbol till Toyotas bokstäver: korsande ovaler som representerar kopplingen mellan kundernas hjärtan och företagets hjärta. De symboliserar också en välvillig och stark tillitsfull relation. Dessutom viks ovalarna till ett rundat T, den första bokstaven i grundarens efternamn.

Alla Toyotas logotyper sedan 1937
Toyota Crown 1957

Toyota idag.

1957 blev Toyota Crown den första japanska bilen som exporterades till Amerika och Brasilien. 1959 döptes staden Koromo om, där Toyotas fabriker och huvudkontor ligger, till Toyota. På 1960-talet började Toyota expandera snabbt. Den första Toyota-bilen som tillverkades utanför Japan lämnade löpande bandet 1963 i Melbourne, Australien. I själva Japan har Toyotas bilar blivit de mest sålda. Så 1992 stod Toyota för 40% av de sålda bilarna i Japan. Toyota Motor är idag den största biltillverkaren i världen och delar topplaceringen med General Motors och Volkswagen.


eXus Dev 24.5.2023

Toyota - Recensioner

Recensioner
- 5 / 1 Recensioner
Lägg till recension
- Betygsätt - 0

Jag skulle vilja veta mer om Toyota Way -filosofin. Jag kommer att vara glad om du skriver något om det. Tack för artikeln, jag tyckte om att läsa den.
---
I would like to know more about the Toyota Way philosophy. I will be glad if you write something about it. Thanks for the article, I enjoyed reading it.
Zaid M 21.11.2022
Dit is een heel lang verhaal, er is zelfs een boek over geschreven - The Toyota Way of nog artikel op Wikipedia te vinden. Als ik wat tijd zou hebben, zal ik in de toekomst natuurlijk een apart artikel over schrijven en bedankt voor de feedback.