Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser och för att analysera vår trafik. Integritetspolicy Cookiepolicy

Huvudkontor Renault Group

Renault: Ett arv av innovation och passion för att köra bil


Renault Group är ett franskt bilföretag. En del av Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. Renault har sitt huvudkontor i Boulogne-Billancourt, nära Paris i Frankrike.

Renault historia.


Hur kom märket Renault till?

Renaults historia började 1899, när bröderna Louis, Marcel och Fernand Renault öppnade företaget Renault Frères - bröderna Renault. I början satte de helt enkelt ihop bilar av färdiga komponenter, men sedan började de introducera sin egen utveckling. Louis Renault var en kapabel, ambitiös ingenjör som designade och byggde flera prototypbilar och fick över 700 patent. Marcel och Fernand Renault skötte verksamheten. År 1901 hade Renault blivit världens största biltillverkare. Louis och Marcel var också framgångsrika racers, och detta hjälpte företagets utveckling. Men 1903 dog Marsel i Paris-Madrid-loppet och Renault slutade delta i tävlingen i flera år. Och 1908 gick Fernand Renault i pension av hälsoskäl och ledningen av företaget övergick till Louis Renault.

Bröderna Louis, Marcel och Fernard Renault
Den första bilen Renault Voiturette

Den första Renault-bilen.

1898 tillverkade Renault sin första bil, Voiturette 1CV, som betyder liten bil på franska. Renault Voiturette tillverkades i flera serier Typ A, Typ B, Typ C... med olika motorer fram till 1903. Och 1905 fick Renault en beställning på 250 Renault AG1 taxibilar i Paris. Renault AG1 blev en framgångsrik modell av Renault, började exporteras och användes flitigt i många städer runt om i världen. Senare användes dessa fordon av militären under första världskriget, för vilket de fick smeknamnet - Taxi de la Marne - Taxi of the Marne.

Renault och första världskriget.

Med utbrottet av första världskriget började Renault tillverkningen av utrustning som behövdes för armén. Renaults fabriker producerade flygmotorer, sjukvårdsfordon, bussar, tankar och så vidare. 1917 lanserade Renault produktionen av en av de bästa stridsvagnarna från första världskriget FT17, som användes fram till andra världskriget. För tjänster till Frankrike under första världskriget belönades Louis Renault med Hederslegionen.

Tank Renault FT 1917
Renault Vivastella 1932

Renault efter första världskriget.

År 1920 tillverkade Renault bilar, lastbilar, jordbruksmaskiner, industri- och marinmaskiner, ... och så vidare. Till exempel, 1919 började Renault tillverka typ GP-traktorer baserade på FT-tanken, som tillverkades fram till 1930. 1927, på Paris Motor Show, introducerade Renault nya bilmodeller som presenterades i två modellserier: ekonomiska modeller - Quatre och lyxiga Stella, som Renault 6CV, 10CV, Monasix, 15CV, Vivasix, Vivastella, Reinstella, ... . Dessutom ägnades stor uppmärksamhet åt exporten av Renault-bilar till Storbritannien och USA. 1931 introducerade Renault sina första dieselmotorer för kommersiella fordon.

Renault och andra världskriget.

Efter Frankrikes nederlag 1940 av Nazityskland, förhandlades fram ett vapenstillestånd i juni 1940, liknande en kapitulation. En del av Frankrike ockuperades, en annan del styrdes av Vichyregimen. Och för att rädda sina fabriker från förstörelse började Louis Renault samarbeta med ockupationsadministrationen i Tyskland. Chefer, Schippert och von Urach, från det tyska företaget Daimler-Benz AG utsågs. I början reparerades lastbilar och stridsvagnar vid Renaultfabrikerna, och senare etablerades tillverkningen av bilar, lastbilar och stridsvagnar för Wehrmacht. 1942 och 1943 bombades Renaultfabrikerna av brittiska flygplan, varefter produktionen praktiskt taget stoppades.

Renaultfabriken efter brittisk bombning 1943
Paris befrielse i augusti 1944

Renault efter andra världskriget.

Efter befrielsen av Paris i augusti 1944 överlämnade Louis Renault sig själv till polisen, varefter han greps och anklagades för samarbete med Nazityskland och fängslades i Fresnes-fängelset, där han utsattes för misshandel. Och den 24 oktober 1944 dog Louis Renault på ett sjukhus i Paris. Om detta var resultatet av uremi eller konsekvenserna av misshandel under hans fängelse i Fresnesfängelset kunde inte avgöras. Den 16 januari 1945 förstatligades fabrikerna och företaget Renault av Frankrikes provisoriska regering, och Pierre Lefocheux utsågs till generaldirektör och namngav företaget efter förstatligandet - Régie Nationale des Usines Renault - National Directorate of Renault Factory.

De första efterkrigstidens Renault-bilar.

Renaults första bil efter andra världskriget var Renault 4CV, som officiellt introducerades 1946. Efterfrågan på Renault 4CV är så stor att leveranstiden 1947 var mer än ett år och tillverkades fram till 1961. 1951 kom toppmodellen Renault Frégate släpptes, som tillverkades fram till 1960. 1956 introducerades Renault Dauphine, som var den mest sålda modellen i Frankrike från 1957 till 1961. Samtidigt blir Renault den största biltillverkaren i Frankrike.

Renault 4CV 1946
Alla Renaults logotyper

Historien om Renaults logotyp.

Den första Renault-logotypen introducerades 1900 och var initialerna till bröderna Renault, sammanflätade i två bokstäver R. 1906 dök en logotyp upp med bilden av en Renaultbil inskriven i en växel som vann det första franska Grand Prix. 1919, i slutet av första världskriget, placerade Renault Renault FT-stridsvagnen på emblemet. 1923 blir kylargrillen, placerad inuti en vit cirkel, med inskriptionen Renault, Renaults logotyp. 1925 förvandlades logotypens galler till en romb som representerar en diamant, vilket markerade början på den moderna Renault-logotypen. 1946, efter nationaliseringen av Renault, ändrades färgerna på logotypen, gult lades till. Dessutom, tillsammans med namnet på Renault, visas inskriptionen Regie Nationale. 1959 - Renaults logotyp blir svartvit igen och bokstäverna blir mer långsträckta. 1972 - bakgrunden är målad gul. Renault-inskriften är förskjuten under diamanten. 1992 - bara en stiliserad romb finns kvar, även inskriptionen försvinner och bakgrunden blir vit. 2004 - rombens utseende förändras, ränder försvinner från den. De två nedre delarna av figuren är målade i svart med Renault-bokstäver i botten. 2007 - en romb med en silvrig textur på en gul bakgrund. 2015 - bara bilden av diamanten finns kvar. Inskriptionen har försvunnit, bakgrunden är målad vit igen.

Renault idag.

Renault är idag världens största biltillverkare och tillverkar fordon under varumärkena Renault, Samsung och Dacia. Renault är också ägare till det koreanska företaget Renault Korea Motors, rumänska Dacia. Renault äger också aktier i det japanska företaget Nissan Motors - 43%, ryska AvtoVaz - mer än 50%, Daimler - 3,1% och svenska AB Volvo - 20,5%. Alliansen mellan Renault och Nissan 2009 placerade sig på fjärde plats i världen när det gäller bilproduktion. Sedan 2001 har Renault Trucks-divisionen sålts till Volvokoncernen, med behålla varumärket Renault. Renault-koncernen har fabriker i Frankrike, Spanien, Portugal, Turkiet, Slovenien, Rumänien, Indien, Kina, Republiken Korea, Algeriet, Marocko, Brasilien, Argentina, Chile och Colombia

Renault och Nissan allians logotyp

eXus Dev 24.5.2023

Renault - Recensioner

Recensioner
- 0 / 0 Recensioner
Lägg till recension
- Betygsätt - 0