Opels huvudkontor i Ruesselsheim

Opel logo Opel


Opel Automobile GmbH är en tysk biltillverkare. Huvudkontoret ligger i Rüsselsheim am Main, Hessen. Tyskland. Sedan 1929 har Opel tillhört General Motors. Och 2017 köptes den av Groupe PSA - Stellantis.

Historia för märket Opel


Adam Opels symaskinsfabrik.

Opels historia börjar 1862, när den tyske entreprenören Adam Opel byggde den första Opels symaskin. Och 1863, i sin fars ladugård, öppnade han ett litet företag för tillverkning av symaskiner. Redan 1968 byggdes Adam Opel Factory och under de följande åren såldes tiotusentals symaskiner. 1895 dog Adam Opel och lämnade företaget till sin fru och sina söner. I början av 1900-talet sjönk försäljningen av Opels symaskiner dramatiskt eftersom marknaden var övermättad. 1911 bröt en brand ut i fabriken, varefter man beslutade att stoppa tillverkningen av symaskiner.

Adam och Sophie Opel 1868
Opel Cykelfabrik 1927

Opel och cyklar.

Adam Opels söner var cykelentusiaster och kunde så småningom övertala sin pappa att satsa på cykeltillverkning. Och 1886 tillverkades den första Opel-cykeln, och 1998 såldes till exempel 15 tusen cyklar. Efter en brand i fabriken 1911 blev det ett uppehåll i tillverkningen av cyklar, men redan 1912 återupptogs produktionen. Och 1920 hade Opel blivit den största tillverkaren av cyklar och mopeder i världen. 1936 såldes Opels cykelverksamhet

Första Opel-bilen.

Adam Opel själv hade aldrig för avsikt att tillverka bilar, men tre år efter hans död bestämde sig Sophie Opel, på inrådan av sina söner, för att bygga bilar. 1899 bildades ett joint venture med bilpionjären Friedrich Lutzmann. Och samma år byggdes den första bilen Opel-Lutzmann. De kunde dock inte konkurrera med de då högt utvecklade franska bilarna, så tillverkningen av bilar stoppades ett tag.

Första Opel-bilen
Opel 4/8 PS 1910

Opels egna bilar.

Från 1902 till 1907 samarbetade Opel med det franska företaget Automobiles Darracq SA, som försåg Tyskland med chassi med motorer, på vilka Opel satte originalkarosser. Dessa bilar såldes under namnet Opel-Darracq. Men 1902 utvecklade Opel också sin egen bil - 10/12 PS. Mycket populär var också Opel 4/8 PS, tillverkad 1909, en tvåsits cabriolet som många läkare använde för hembesök, för vilken han snabbt fick smeknamnet - Doctor's car. Och 1912 byggdes till exempel mer än 3 tusen bilar. Det var också vid den här tiden som Opel började tillverka motorcyklar och lastbilar.

Opel och General Motors.

År 1928 hade Opel blivit den största biltillverkaren i Tyskland och stod för 44 % av alla bilar. Och 1929 sålde Wilhelm von Opel och hans bror Friedrich Opel 80 % av aktierna i Opel till den amerikanska bilkoncernen General Motors. Och 1931 var Opel helt under General Motors kontroll. Anledningen till försäljningen var den ekonomiska krisen och försäljningspriset var 33 miljoner USD eller 154 miljoner Reichsmark. Bröderna Opel förblev medlemmar i förvaltningsrådet, med Fritz von Opel som chef. Dessutom behölls Opels namn och oberoende modellpolicy.

Ansvarig för försäljningen av Opel General Motors
Opel Blitz S

Opel och andra världskriget.

Efter att NSDAP ledd av Hitler tog makten 1933 lämnade General Motors inte Tyskland. Fram till 1936 fylldes nyckelpositioner av nationalsocialisterna och arbetarjudarna sparkades eller förflyttades till USA. Under andra världskriget tillverkade företaget den viktigaste Wehrmacht -lastbilen, 3-tonsbilen Blitz S. Dessutom tillverkade fabriken i Rüsselsheim även motorer, delar till missiler och torpeder, samt komponenter till Junkers Ju 88 och Messerschmitt Me 262. Opel hade verkstäder i Warszawa och Riga för att reparera militär utrustning som användes på östfronten.

Opel och tvångsarbete.

Till skillnad från andra tyska bilföretag vägrade Opel att anställa koncentrationslägerfångar och tog till tvångsarbete. Dessutom, sedan 1933, har arbetare ständigt utsatts för terrorn av fascistisk fabrikssäkerhet. 1942, till exempel, var 52 procent av de 4 000 arbetarna vid Brandenburgs lastbilsfabrik utländska tvångsarbetare, vid Rüsselsheim-fabriken 20 procent av de 18 500, andra källor säger - 35 procent.

Tvångsarbete vid Opels fabrik
Opel Kapitan 1948

Opel efter andra världskriget.

Sommaren 1944 skadades Opels fabriker svårt av allierade bombräder och lastbilsfabriken i Brandenburg avvecklades. 1945, vid den enda kvarvarande Opel-fabriken i Rüsselsheim, på uppdrag av myndigheterna i den amerikanska ockupationszonen, reparerades bilar, främst Opel. Opels första efterkrigsbil var Blitz -lastbilen, som släpptes 1946. Opels lastbilsfabrik i Brandenburg och Rüsselsheim-fabriken för tillverkning av Opel Kadett fördes till Sovjetunionen som skadestånd 1946. Och först 1947 blev Opel kunna återuppta biltillverkningen i Rüsselsheim. Den första framgångsrika modellen var Opel Olympia, följt av 1948 av Opel Kapitan. .

Opel idag.

1962 öppnar Opel en andra fabrik i Bochum, där Opel Kadett tillverkas. Under samma år släpper Opel nya modeller - Commodore, Manta och sport GT. År 1971 hade 10 miljoner bilar redan tillverkats och Opel blev återigen ledaren på fordonsmarknaden i Tyskland. År 1999, 50 miljoner bilar, och samma år debuten av minivan Opel Zafira. Under 2000-talet lanserar Opel nya modeller - Meriva, Signum, Insignia,... . En ny ECOTEC- motor har också utvecklats. Men trots den nya uppsättningen och tekniken fortsatte Opel Europe att generera miljardförluster för General Motors. 2009 ville General Motors sälja Opel, köpare var det internationella konsortiet Magna International och ryska Sberbank. Affären gick dock igenom eftersom General Motors och den amerikanska regeringen befarade att Ryssland kan få tillgång till det amerikanska företagets teknologi. Och först 2017 såldes Opel fortfarande till koncernen PSA Group - Sellantis.

GM tillkännager försäljningen av Opel till Magna och Sberbank.
Alla Opels logotyper från 1862 till 2017

Historien om Opels logotyp.

Den första Opel-logotypen betyder initialerna för Adam Opel, en vinröd bokstav A inuti en scharlakansröd bokstav O. 1886, när tillverkningen av cyklar startade, dyker en logotyp upp - en cyklist och en ängel flyger över honom, med inskriptionen - Victoria Blitz - som i översättning betyder Blixtseger. 1902, när motorcyklarna släpptes, dyker det upp en logotyp med inskriptionen - Motorwagenfabrik, som också installerades på de första bilarna. 1906, en logotyp i egyptisk stil med inskriptionen OPEL RUSSELHEIM. 1909 fanns en enkel logotyp med texten Opel, och från 1910 i form av ett öga. 1937 dök luftskeppet som flög genom bokstaven O upp i Opels logotyp. Och logotypen som vi känner idag dök upp 1963, tack vare Blitz- lastbilar - vilket betyder blixtnedslag. Genom åren har designen på logotypen förändrats, men grunden har förblivit densamma - blixten och bokstaven O. Blitz och Opel.


Opel - Recensioner

Recensioner


- 5 / 1 Recensioner

Lägg till recension

- Betygsätt - 0

Opel Betyg 5


Otto Frank 7.11.2022

Wenn ich deinen Artikel lese, bekomme ich den Eindruck, dass General Motors und Amerika, obwohl sie nicht mit den Nazis kooperierten oder ihnen halfen, dennoch mit ihnen zusammenarbeiteten. Ich wollte nur hinzufügen, dass 1941 der letzte amerikanische Manager Opel verließ, und bereits 1942, nachdem Deutschland Amerika den Krieg erklärt hatte, wurde Opel aus der Bilanz von General Motors als Vermögenswert im Land des Angreifers abgeschrieben. Und deshalb denke ich, dass GM, vertreten durch Amerika oder die Amerikaner, nichts mit den Verbrechen der Nazis zu tun hat. Dies ist meine Meinung ... und danke für den Beitrag.