BMW märken

BMW logo BMW


BMW AG är en tysk tillverkare av bilar, motorcyklar och motorer. BMW har sitt huvudkontor i München, Tyskland. BMW:s motto är Freude am Fahren - kör med nöje. För engelsktalande länder myntades ett annat motto - The Ultimate Driving Machine - Den ultimata körmaskinen.

BMW:s historia


Vad betyder förkortningen BMW?

BMWs historia går tillbaka till 1913, då den tyske ingenjören Karl Friedrich Rapp grundade flygmotortillverkningsföretaget Rapp Motorenwerk. Därefter, på grundval av detta företag, skapades ett nytt företag - Bayerische Motoren Werke - BMW GmbH, och registrerades officiellt 1917. Ett år senare omvandlades företaget till ett aktiebolag - BMW AG. Så här dök förkortningen BMW ut.

Rapp motorfabrikslogotyp
Gammal BMW 2017 logotyp

Vet du hur BMW-logotypen kom till?

Det pågår fortfarande het debatt om vad BMW-logotypen egentligen betyder. Vissa tror att BMW-logotypen är en stiliserad propeller, och andra att det var nödvändigt att spegla BMW:s bayerska ursprung i logotypen. Därför är de fyra sektorerna i logotypens inre cirkel gjorda i färgerna Bayern - vitt och blått. I själva verket är det färgerna i Bayern.

BMW och Första Världskriget.

Som du kan se tillverkade BMW motorer inte bara för flygplan utan också för lastbilar och båtar. Under första världskriget var efterfrågan på motorer stor och därför gick det bra för BMW, men efter första världskriget slöts som ni vet Versaillesfördraget och en av klausulerna i detta fördrag var Tysklands förbud mot produktion av flygplan och motorer till dem. Och så, för att behålla företaget på något sätt, tvingades BMW gå över till produktion av jordbruksprodukter, bromsar för tåg, ... och så vidare.

BMW affisch från 1918.
Första BMW motorcykel R32

Den första BMW motorcykeln.

1923, på Berlin Motor Show, presenterades den första BMW R32 motorcykeln. Motorcykeln visade sig vara mycket bra i hantering och pålitlig. Fram till 1926 såldes mer än 3 tusen R32-motorcyklar, även om de var dyrare än konkurrenterna. Nästa motorcykel, sport R37 BMW tillverkad 1925. BMW R37 blev den populära racingmotorcykeln och gjorde BMW-märket känt inte bara bland racingfans utan över hela världen.

BMW:s första bil.

1928 köpte BMW bilfabriken i Eisenach, Thüringen, och med den rättigheterna att tillverka en licensierad kopia av den brittiska bilen Austin 7 från Austin Motor Company. Och 1929 tillverkades företagets första bil BMW Dixi, en kopia av Austin 7. BMW Dixi-plattformen användes också för att tillverka BMW 309, 315, 319 och 329.

Jag sa BMW
BMW 328

BMW:s första sportbil.

1936 tillverkade BMW den första sportbilen, BMW 328. BMW 328 var innovativ för sin tid, med aluminiumchassi, rörformad ram och halvsfärisk motorförbränningskammare, vilket säkerställde mer hållbar och effektiv drift av kolvar och ventiler. BMW 328 var vinnaren av många sporttävlingar på den tiden.

BMW och andra världskriget.

Sedan 1933 har BMW varit leverantör av flygmotorer till Luftwaffe. Med andra världskrigets utbrott 1941 slutade BMW tillverka bilar och startade produktionen av jeepar, motorcyklar, stridsvagnsvapen och annan militär utrustning för armén. Men produktionsflygmotorerna var fortfarande prioriterade, till exempel tillverkade BMW motorer för flygplanen Messerschmitt, Focke-Wulf, Junkers och så vidare. Och den mest kända motorcykeln från andra världskriget var motorcykeln R75, som tillverkades av BMW för Wehrmacht. BMW-ingenjörer tog också stora framsteg i utvecklingen av jetmotorer för militära flygplan och missiler. Det fanns till och med utvecklingar av taktiska raketvapen för infanteri och flyg, som då inte var tillgängliga för länderna i anti-Hitler-koalitionen.

BMW R75
koncentrationslägret München-Allach

BMW och koncentrationslägret München-Allach.

Det är också känt att BMW under andra världskriget i stor utsträckning använde sig av tvångsarbetares och fångar i koncentrationsläger. På grund av den ökade efterfrågan på flygmotorer under kriget var BMW tvungen att expandera eller bygga nya fabriker. Till exempel inhystes sådana arbetare i satellitlägret München-Allach i koncentrationslägret Dachau. Tiotusentals människor arbetade vid fabriken i Allach, av vilka mer än hälften var fångar i koncentrationsläger.

BMW efter andra världskriget.

BMW -koncernen, som var mäktig under kriget, befann sig i ett kritiskt tillstånd efter kriget. Nästan alla BMW-fabriker förstördes av bombningarna av anti-Hitler-koalitionen eller demonterades. Dokumentation beslagtogs och utrustning togs ut. Även BMW förbjöds att tillverka flygmotorer. Precis som andra tyska bilföretag tog det åratal för BMW att bygga om, och det var inte förrän 1948 som BMW kunde bygga om en av sina förstörda fabriker i München och börja tillverka motorcykel R24 med en nyutvecklad encylindrig motor. Nästa modell R25 hade redan en tvåcylindrig motor.

BMW R25
BMW 501

Den första efterkrigstidens BMW-bil.

1951 lanserade BMW sin första efterkrigsbil, BMW 501. Och den första masstillverkade bilen, BMW Isetta, lanserades av BMW 1956, vars rättigheter köptes från det italienska företaget Iso. Och sedan 1956 - sportbilar modellerna BMW 503 och 507, och 1959 modellen BMW 700 - den första stora serieframgången BMW.

BMW idag.

Idag är BMW en av de största bil- och motorcykeltillverkarna i världen, med många fabriker inte bara i Tyskland utan över hela världen. BMW är också leverantör av motorer för Formel 1. 1994 köper BMW Rover Group, som visade sig vara den sämsta kapitalinvesteringen i BMW:s historia och endast medförde förluster. År 2000 avyttrade BMW Rovers tillgångar och lämnade bara märket MINI kvar. 2003 köpte BMW Rolls-Royce och samma år bildades ett joint venture med Brilliance China Auto - BMW Brilliance Automotive.

BMW München kontor

BMW - Recensioner

Recensioner


- 4 / 1 Recensioner

Lägg till recension

- Betygsätt - 0

BMW Betyg 4


Алихан Омаров 1.11.2022

Даже не знал что БМВ был так сильно вовлечён во время войны в производство моторов, мотоциклов и другой техники для Вермахта. Можно было бы понять если бы под давлением производили бы они какие нибудь моторы, ну чтоб не уничтожили компанию например. Так ведь инженеры БМВ разрабатывали новые реактивные двигатели и другие новейшие технологии для армии. Так получается что они сотрудничали с нацисткой Германией во время войны. И тем более про узников концлагерей труд которых использовал БМВ так массово на своих заводах. Для меня это новость, спасибо за статью.
Bart de Witte 1.11.2022

Om dit beter te kunnen begrijpen, kunnen we een eenvoudige analogie trekken en nazi-Duitsland vergelijken met huidige Rusland. Net als Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog viel Rusland ook vandaag Oekraïne aan. Net als toen Duitsland, vernietigt Rusland ook vandaag Oekraïense steden, pleegt oorlogsmisdaden, ... e.z.v. En net zoals in Duitsland tijdens de oorlog, zijn er in Rusland vandaag ook bedrijven die bijvoorbeeld motoren voor tanks of vliegtuigen produceren, nieuwe raketten of drons ontwikkelen, ... enzovoort. Dit is natuurlijk niet acceptabel voor een normaal, adequaat persoon. Maar het probleem is dat elk bedrijf één hoofddoel heeft: zoveel mogelijk geld verdienen. En naast alles werd nog propaganda, zowel in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog als in Rusland vandaag, op industriële schaal op gang gebracht. Net zoals de meerderheid van de Duitsers toen de vervolging van de Joden accepteerde en ermee instemde, zo stemt de meerderheid van de Russen vandaag оок in met de vernietiging van Oekraïne. En het is allemaal propaganda. En al deze bedrijven in Rusland die vandaag samenwerken met de Russische autoriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk ook na de oorlog blijven werken. C'est la vie.